184
REGISTRES D
[i5ia]
monstre est assigné au xxvi° jour de Juing prochain venant, nous l'avons trés instanment prié et requiz de ce faire, et en la presence de mond. sr le premier president qui semblablement l'en a requiz pour la Ville, luy promettant par nous l'excuser envers vous : soubz laquelle condition se partist dimanche dernier passé pour y aller f'2'. Si vous supplions, Monsr, que en faveur de nous et de la Ville le vueillez tenir pour excusé; et si, pendant son absence, en aucune chose vous povons faire service tant en general que parti­culier, en nous faisant advertir ou son frere le Gref­fier de la Ville, nous le ferons de trés bon cueur, aydant nostre Sr, qui vous doint trés bonne vie et longue.
n A Paris le xx0 jour de May.
"Voz trés humbles et obeyssans serviteurs, les Prevost des Marchans et Eschevins de la ville de Paris "
Ainsi signé : J. Hesselin.
Et au dessus :
A Monseigneur, Monseigneur de La Grutuse(3).
Lettres escriptes de par la Ville
À mons' de La Grutuse.
20 mai.
«Nostre trés honoré et doubte seigneur, nous recommandons trés humblement à vostre bonne grace.
"Monseigneur, il a pleu au Roi nous escripre que fassions monstre generale en ceste ville de Paris, par gens de tous estatz habitans en icelle, la plus hono­rable et sumptueuse que faire pourrons. Et pour ce que long temps a, avons tousjours esté tenuz en paix par deçà, lesd, habitans de ceste ville sont moins que suffisanment acoustrez de harnois et autres ha­billemens de guerre. Pour quoy a esté advisé par le Conseil, ouquel estoit monsr le premier president de la Court et autres grans et notables personages de ceste ville'1', que l'on en envoiroit querir jusques à Milan à toute diligence ct en poste, pour ce que n'a­vons moyen d'en recouvrer d'ailleurs.
trMonsp, nous n'avons trouvé homme à nostre gré pour nous servir en ceste afere plus diligent, ex­pert et ydoine que Paris Hesselin, l'ung de vos es­cuyers et serviteurs, lequel avons requis de ce fere. Il s'en est excusé que pour riens et sans vostre congé ne le vouldroit entreprendre. Toutesfois, pour ce que la matiere requeroit célérité, car le jour de lad.
CC LXXVIII. — Monstre, particuliere des archers et arbalestriers de la Ville
FAICTE DE L'ORDONNANCE DES PREVOST DES MARCHANS ET ESCHEVINS.
18 mai i5i2. (Fol. 237 r°->
Le mardi xvme de May mil v° xii, les vi" archers et les lx arbalestriers de la ville de Paris ont fait leur monstre particuliere au doz des Celestins le long des murailles de la ville (4), par devant mess" les Prevost des Marchans et Eschevins de lad. Ville. Et ont affermé leurs harnois et acoustremens de guerre à eulx appartenir, auxquelz mond. sr le Prevost des Marchans a enjoinct les garder sans aliener, pour en
estre prestz de venir à la monstre generale avecques la Ville au jour qui sera ordonné. Lesquelz ont juré et promis ainsy le faire.
Et par autres jours ensuivans ont pareillement fait leurs monstres particulieres les Officiers de la Ville à pié en la grant salle de l'Ostel d'icelle Ville, et ont affermé comme dessus.
'') Assemblée du i3 mai, art. CCLXXIV ci-dessus.
<!) 1G niai; voy. en tête de l'article CCLXXVI.
(3' Jean de Bruges, seigneur de La Gruthuyse, fils de Louis de Bruges (+ 1492), dont la riche et célèbre collection de manuscrits précieux est passée presque tout entière dans la bibliothèque du roi Louis XII. Pour plus de détails, voyez, dans la Collection de l'histoire géné-ale de Paris, le Cabinet des Manuscrits par M. Léopold Delisle, 1.1, pp. i4o-i46.
(1) ll s'agit de l'espace compris entre les jardins du monastère et l'enceinte de Charles V, depuis la Bastille jusqu'à la tour de Billy et au Palmail.